ضریب برگشت یا Bounce Rate چیست؟
ضریب رجوع یا درصد خروج یا بانس ریت به معنی تعداد کاربرانی است که بعد از ورود به سایت شما سوای بازدید هیچ کاغذ دیگری از آن خارج می گردند . ضریب رجوع Bounce Rate به میزان حضور آنها در کاغذ شما بستگی نداشته و معیاری برای سنجش جذابیت وب سایت شما از دید بازدیدکنندگان است .
تعیین موفقیت یک تارنما برای جذب بازدیدکننده معمولا براساس تعداد بازدیدکننده یکتا درطول روز سنجیده میشود . در پروسه ابتدایی آغاز به عمل و در چند ماه ابتدا استناد بدین آمار قادر است تا حدی میزان شکافت شما در اینترنت و عملکرد بخش بازاریابی را مورد بررسی قرار دهد , البته به دنبال کار حفظ کاربرانی که به وبسایت شما وارد می گردند و تبدیل آنها به مشتری پایانی اهمیت ویژه ای خواهد داشت .
بررسی ضریب رجوع و برگشت Bounce Rate وب سایت به شما نشان میدهد که کاربران تا چه حد با محیط سایت ارتباط برقرار کرده و تشویق به مشاهده صفحات بیشتر میگردند .
در کار ضریب بازگشت بعنوان یک فاکتور منفی شناخته میشود و بالا بودن آن نشانگر ضعف شما در روش ارائه مطالب است . مهم ترین فاکتور برای سنجش موفقیت یک سایت تعداد کاربران ثابت آن است ; یعنی کسانی که اگرچه وقت یکبار به آن رمز میزنند و بروزرسانی مطالب شمارا پیگیری می کنند .
در حالتی که تارنما شما دارای محتوایی است که بیشتر افراد صرفا یکبار به آن وارد می گردند , بررسی ضریب برگشت یا Bounce Rate قادر است واحد سنجش مناسبی برای موفقیت شما باشد . ارتقاء تعداد بازدیدکنندگان روزانه در شرایطیکه با ارتقاء ضریب بازگشت نیز همراه باشد در درازمدت سود مثبتی برای شما در پی نخواهد داشت.
ضریب بازگشت ( Bounce Rate ) زیاد نشانگر عدم رضایت کاربران از محیط سایت است
بررسی ضریب برگشت ( Bounce Rate ) سایت
با دقت به حجم اطلاعاتی که سیستم های آمارگیر توانا در اختیار مدیران وب سایت ها میگذارند , عدم بررسی و بررسی دقیق آنها میتواند موجب سردرگمی و اشتباه برای تصمیم های آینده گردد . برای محاسبه ضریب برگشت سایت و تصمیم گیری درست در خصوص مناسب یا نامطلوب بودن آن بایستی بازدیدکنندگان را براساس شیوه ورود به وبسایت نوع بندی کرده و هر کدام را جدا محاسبه کنیم .
۱ . ارجاع دهنده های کم قیمت
وبسایت هایی که به جمع آوری فله ای اطلاعات از اینترنت پرداخته و سوای بررسی بر محتوا آن را در اختیار کاربران قرار میدهند به عنوان ارجاع دهنده های نامطلوب شناخته می گردند . افرادی که از این راه به وب سایت شما وارد می گردند خیلی سریع آن را ترک مینمایند , زیرا عموما انتظار ورود به تارنما جدیدی را نداشته اند و یا بدنبال مقاله دیگری بوده و به وبسایت شما پند شده اند . میان وب سایت های ایرانی لینک و پیوند پد قادر است نمونه مناسبی باشد .
۲ . پیوند مستقیم به وبسایت
این دسته لینک و پیوند ها به طور معمول با یک پیام مشوق همراه میباشند نظیر “ پیشنهاد میکنیم از این تارنما بازدید فرمایید ” یا “ برای حمایت از ما از سایت پایین بازدید نمایید ” کسانی که از اینشیوه به وبسایت شما وارد می گردند به هدف مشخص نیامده و انتظار زیادی از محتوای شما نخواهد داشت . این افراد پاره ای شوق دارا هستند ولی نباید انتظار ضریب رجوع مناسبی از آنها داشته باشید .
۳ . Bounce Rate ورودی از موتورهای جستجو
افرادی که از طریق موتور جستجو و با عبارت مشخصی به سایت شما وارد می گردند بطور حتم بدنبال زمینه خاصی بوده و به مطالب شما علاقه مند شده اند . در حالتیکه ضریب برگشت برای این افراد در تارنما شما عدد بالایی باشد , یعنی بیشتراز ۵۰ % آنان بدون تماشا هیچ ورقه دیگر از سایت شما خارج شوند , شما با مشکلی دارای اهمیت مواجه میباشید و باید در محیط و مطالب وبسایت خود بررسی عمیقی داشته باشید . توجه به دو نکته ذیل فراوان حیاتی خواهد بود :
Bounce یعنی “ پرش ” یا “ جُست ” , اگر چه معنی “ گزاف گویی ” هم میدهد و از طرفی Rate نیز معنای “ نرخ ” یا “ میزان ” است .
نرخ پرش یکی فاکتورهای حساس در با صرفه سازی سایت و همینطور تجربه کاربری است .
Bounce rate در گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics )
Bounce Rate چیست را به صورت کلی در اول مقاله تعریف کردیم اما تعریف Bounce rate از نگاه Google Analytics یه خرده متعدد و دقیقتر است , از نگاه گوگل در حالتی که کاربری صرفا یک Interaction صورت دهد , بانس ریت ( Bounce Rate ) برای آن کاربر ساخت میگردد .
Interaction مضمون تعامل را داراست و اکنون اینکه چه چیزی شامل Interaction می شود را به شکل خلاصه اشاره خواهیم کرد :
- Pageviews
- Event
- Transaction
در شرایطی که سه عنصر بالا صرفا یکی آن ها توسط کاربر صورت دهد در گوگل آنالیتیکس نیز یک Bounce rate ساخت میشود . اصولا هر کاربری با دیدن یک کاغذ دست کم یک Pageviews دارد .
البته اینجا شرطی داراست که Event ها از چه نوعی باشد و شیوه محاسبه Bounce rate را مقداری پیچیدهتر میکند که در پستهای آتی به آن بیشتر اشاره خواهیم کرد .
Bounce rate در سایت الکسا ( Alexa )
معنا Bounce rate از لحاظ الکسا فرقی با معنایی که در گزاره اول کردیم ندارد . از نگاه الکسا هم در حالتی که کاربری بعداز ورود به یک سایت فقط یک برگه را بازدید کند و بعد خارج شود یک بانس ریت ( Bounce rate ) صورت میدهد .
البته سوال اصلی اینجا می باشد که تارنما الکسا ( Alexa . com ) چطور متوجه این رفتار کاربر ( خروج کاربر از برگه ) میشود؟
طبق گفته الکسا به یاری یک سری پارتنرها و همینطور تولبار الکسا و روشهای دیگر که به آن اشاره نکرده بانس ریت را محاسبه میکند .
از نظر عبد و بنده میزان Bounce rate که الکسا نشان می دهد به شدت تخمینی بوده و با درصد خطای بالا است , بدین ادله که ازدحام از سوی گوشی هر روز بیشتر می شود و تارنما Alexa امکان تشخیص این راهبندان عظیم را ندارد .
معنی Bounce در آدرس اینترنتی مارکتینگ
حتما شما از ابزارهای ایمیل مارکتینگ همانند میلرلایت ( mailerlite ) , میل چیمپ ( mailchimp ) و … به کارگیری میکنید و بازدید کردید که چندین جور Bounce را درین سرویس ها به ما نشان می دهند که تعریف آنها با Bounce rate که در صدر داشتیم متعدد است .
Bounce در آدرس اینترنتی مارکتینگ به معنای این است که چه تعداد از ایمیلهای ارسالی شما به دلیل مشکلات فنی سرور دریافتی , نامعتبربودن ایمیل مقصد به طریق موقت یا دائمی و … به مخاطب مدنظر نرسیده است .
Hard Bounce : به تعداد ایمیلهایی اشاره می نماید که دارای مشکلات دائمی بوده و ایمیل به مقصد نخواهد رسید . برای مثال ممکن است مخاطب آدرس ایمیلی وارد کند که به هیچ وجه نیست و یا دامنه آن سرویس دهنده آدرس اینترنتی دیگر خدماتی ارائه نمیدهد .
Soft Bounce : به تعداد ایمیلهایی اشاره میکند که دارای مشکلات موقت بوده و نشانی اینترنتی به مقصد فعلا نرسیده , مثلا ممکن است سرور نشانی اینترنتی گیرنده به صورت موقت از فعالیت افتاده باشد و یا حجم اینباکس نشانی اینترنتی مقصد مالامال شده باشد .
به لحاظ شخصی مخلوق بایستی نرخ پرش این ۲ میزان بالا را زیر ۲ درصد نگه داشت .
مفهوم نرخ بانس در بازاریابی و فروش
اصطلاح نرخ پرش یا نرخ بانس سالیان قبل از رواج وب و اینترنت و تکنولوژی دیجیتال به کار گیری میشده است .
خود واژهی Bounce به معنای برخورد با مانع و رجوع پرسرعت است ( درست مثل توپ پینگ پونگ